دوره 14، شماره 2 - ( 5-1394 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 61-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی
2- معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
3- معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
4- مرکز تحقیقان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل
5- مرکز تحقیقان عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل ، dnshirvani@gmail.com
6- معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
7- معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (5779 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از وظایف اصلی پزشک خانواده تشکیل پرونده سلامت و ثبت کلیه خدمات ارائه شده می­باشد. این مطالعه به منظور تعیین کمیت و کیفیت تشکیل پرونده سلامت و ثبت خدمات ارائه شده در برنامه پزشک خانواده در استان­های شمالی ایران انجام گرفت.

مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی در شش ماهه دوم 1391 انجام گرفت. 139 مرکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در سه استان گلستان، مازندران و گیلان بصورت تصادفی منظم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در مراکز منتخب عملکرد ثبتی کلیه پزشکان خانواده بررسی شد. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. داده­ها در SPSS  نسخه 18 در سطح معنی­داری 05/0>P تحلیل شد.

نتایج: از 189 پزشک خانواده مورد مطالعه، 43 پزشک (23 درصد) مشخصات بیماران ارجاع داده شده به سطح2 و نتایج آن را در فرم سابقه ارجاع ثبت می­کردند. از 1890 خانوار بررسی شده، 1559 خانوار دارای پرونده سلامت بودند که پرونده سلامت 892 خانوار (57 درصد) بطورکامل تکمیل شد. از 5869 نفر اعضای خانوار مورد بررسی، 4229 نفر حداقل یکبار توسط پزشک خانواده خود معاینات دوره­ای شدند که نتایج معاینات دوره­ای انجام شده 1919 نفر (46 درصد) بطور کامل ثبت گردید. میزان ثبت فرم سابقه ارجاع به پزشک متخصص در استان­های شمالی ایران تفاوت معنی­دار وجود داشت (001/0=P).

 نتیجه ­گیری: کمیت و کیفیت تشکیل پرونده سلامت و ثبت خدمات ارائه شده در سطح مورد انتظار نبوده و نیاز به مداخلات متناسب دارد. 

متن کامل [PDF 289 kb]   (1447 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۸