دوره 12، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 18-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز آموزشی درمانی رازی / مرکز تحقیقات روانپزشکی بالینی ، دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، mfarahbakhsh@gmail.com
2- مرکز آموزشی درمانی کودکان ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت ، مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
4- مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
5- مرکز آموزشی درمانی کودکان ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (12920 مشاهده)
زمینه و هدف : یکی از ابزارهای موثر برای کاربردی نمودن نتایج پژوهش روی مشتری ، به کار گیری نمودارهای کنترل در تحلیل و ارزیابی رضایت مشتری است . این مطالعه برای طراحی روش به کارگیری نمودارهای کنترل در پایش رضایت مشتری در تسهیلات بهداشتی درمانی اجرا گردید.
مواد و روشها : این مطالعه به صورت آینده نگر اجرا شد. در یک دوره سه ماهه در یک بیمارستان عمومی با یک پرسشنامه ؛ رضایت گیرندگان خدمت در مقیاس لیکرت تعیین شد. پس از جمع آوری داده های اولیه ، این داده ها در نرم افزار اکسل و SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت. برای تعیین رضایت مشتری از یک چک لیست 10 متغیره و روش مصاحبه استفاده شد . زیرگروه های ده تایی و پنج تایی مختلف از نظر میانگین و دامنه تغییرات با یکدیگر مقایسه شدند .
یافته ها : در یک دوره سه ماهه میانگین رضایت بیماران 4.5 در مقیاس پنج امتیازی لیکرت بود. بین میانگین رضایت بیمار در دوره های پنج روزه و ده روزه و بیست و پنج روزه اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت . بین میانگین سطح رضایت پنج نمونه و ده نمونه در روز و کل یک روز اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت . نمودار R ـ X برای پایش رضایت مشتری به کار گرفته شد.
نتیجه گیری : یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین رضایت بیماران در دوره های زمانی 25 - 20 روزه با میانگین سه ماهه و نیز میانگین رضایت بیماران در زیرگروههای پنج و ده تایی تفاوت قابل توجهی نداشت.

متن کامل [PDF 1092 kb]   (4472 دریافت)    

دریافت: 1390/5/9 | پذیرش: 1390/7/19 | انتشار: 1392/7/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.