1- گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر ، salimifard@pgu.ac.ir
2- گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
چکیده: (10646 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد بخش اورژانس بیمارستان میتواند در قالب معیارهای کلیدی عملکردی به صورت کمی و کیفی بررسی شود. معیارهایی مانند طول مدت اقامت بیمار، زمانهای انتظار، درصد بیماران تعیین تکلیف شده در زمان مشخص و مانند اینها، از معیارهای کمی مورد توجه هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی عملکرد اورژانس از منظر این معیارها و تعریف سناریوهایی برای بهبود در عملکرد بخش با استفاده از شبیهسازی است.
مواد و روشها: برای مدلسازی فرایندهای جریان بیمار از روش شبیهسازی گسسته پیشامد و برای اجرای شبیهسازی از نرمافزار آرنا استفاده گردید. دادههای مورد نیاز با استفاده از نمونهگیری تصادفی گردآوری و زمانهای انتظار بیماران، مدت اقامت بیماران بستری و درصد بیمارانی که زیر 6 ساعت تعیین تکلیف میشوند، همچنین میزان استفاده از منابع به عنوان معیارهای عملکردی تعریف شدند.
یافتهها: نتایج شبیه سازی نشان میدهد که بیش از 70 درصد بیماران بستری شده در اورژانس بیش از 6 ساعت بستری میشوند. همچنین، اجرای سناریوهای شبیهسازی نشان داد سناریوی چهارم بیشترین بهبود را در زمان انتظار برای بستری شدن (85 درصد)، کل زمانهای انتظار تا قبل از بستری (63 درصد) و همچنین درصد استفاده از تختهای بستری (15 درصد) نشان میدهد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سناریوی 4 در نقطه اصلی گلوگاه فرایند بیشترین بهبودها را ایجاد می کند. در این سناریو برای کاهش زمان انتظار بیماران برای بستری و همچنین کاستن درصد بالای اشغال تخت بخش اورژانس، 3 تخت بستری و 1 پرستار اضافه گردید.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
کیفیت خدمات و ایمنی بیمار در بیمارستان دریافت: 1392/5/17 | پذیرش: 1393/3/3 | انتشار: 1393/9/7