دوره 16، شماره 4 - ( 11-1396 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pashaei Asl Y, Janati A, Ghliadeh M, Jaafaripooyan E, Khodayari M T, Arab M. Assessing the Medical Tourists Satisfaction Referee to Hospitals of Tabriz City. jhosp 2018; 16 (4) :43-51
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5699-fa.html
پاشایی اصل یوسف، جنتی علی، قلی زاده معصومه، جعفری پویان ابراهیم، خدایاری محمد تقی، عرب محمد. بررسی میزان رضایت گردشگران پزشکی مراجعه کننده به بیمارستانهای شهرتبریز. بیمارستان. 1396; 16 (4) :43-51

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5699-fa.html


1- کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران
2- دانشیار ، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز ، تبریز، ایران
3- استادیار، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مسوول آموزش و توانمندسازی کارکنان قطب مدیریت سلامت ایران ،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز،تبریز،ایران
4- دانشیار ، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران ،تهران، ایران
5- مربی آمار ژیستی ، گروه بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی مراغه،مراغه، ایران
6- استاد ، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران ، تهران، ایران(*نویسنده مسوول)، آدرس الکترونیکی: arabmoh@tums.ac.ir ،آدرس: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشکده بهداشت، طبقه چهارم، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت
چکیده:   (5587 مشاهده)

زمینه و هدف : رشد روز افزون گردشگری پزشکی و نیز رقابتی شدن این کارکرد، لزوم توسعه و ارتقا کمی و کیفی خدمات پزشکی مورد نیاز گردشگران را انکار ناپذیر نموده است. این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایتمندی گردشگران پزشکی مراجعه کننده به شهر تبریز جهت درمان صورت گرفت.
مواد و روش ها : این مطالعه  توصیفی- تحلیلی بر روی 82 نفر از گردشگران پزشکی مراجعه کننده به کلیه بخش های بستری بیمارستان های منتخب تبریز انجام گرفت. در این مطالعه از  پرسشنامه  روا و پایای محقق ساخته 28 سوالی ، برای جمع آوری داده ها استفاده شد.ضریب آلفای کرونباخ برای تایید پایایی عدد  708/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS   نسخه 23 استفاده شد. از روش نمونه گیری در دسترس برای جمع آوری داده ها استفاده شد.  ازضریب همبستگی اسپیرمن  برای بررسی ارتباط بین ابعاد مختلف رضایت بیماران نیز استفاده گردید.
نتایج :رضایت در هر کدام از محور ها شامل فرهنگی(88/51 درصد)، ساختاری(50/57 درصد)،نظام پرداخت بیمه ای(04/16 درصد)، نظام اطلاع رسانی و کانال های ارتباطی(34/41 درصد) و اقتصادی و مالی(35/50 درصد) بدست آمد. بعد نظام اطلاع رسانی و کانالهای ارتباطی تاثیر زیادی در بعد اقتصادی و مالی داشت(001/0 p <).
نتیجه گیری: برای تبدیل شهرتبریز به قطب گردشگری پزشکی  وافزایش توسعه اقتصادی  منطقه ، توجه مدیران و سیاست گذاران سلامت  به میزان رضایتمندی گردشگران خارجی ورفع چالش ها ی پیش روی آنان ضروری به نظر می رسد.  

متن کامل [PDF 560 kb]   (3188 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه ی موردی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1395/4/15 | پذیرش: 1396/4/18 | انتشار: 1396/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb