1- استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) ایمیل: M.rezvani897@gmail.com
چکیده: (1580 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد پرستاران به عنوان بزرگترین عنصر منابع انسانی سازمانهای خدمات درمانی و سلامت، تأثیر مهمی بر کیفیت و نتایج درمان بیماران دارد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیرات بازاریابی داخلی بر عملکرد پرستاران با در نظر گرفتن نقش میانجیگری عجین شدن پرستاران با شغل میباشد.
مواد و روشها: در این راستا ضمن مروری بر ادبیات نظری متغیرهای اصلی پژوهش، از روش تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد پرستاران با بررسی نقش میانجیگری عجین شدن با شغل پرداختیم. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستانهای ساسان و پارسیان بوده است که برای نمونهگیری از روش طبقهای استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها در این تحقیق از پرسشنامه، به منظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف جهت تست نرمال بودن و از آزمون تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری جهت تائید فرضیهها، استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی با کمک به افزایش عجین شدن پرستاران با شغلشان، باعث افزایش عملکرد آنها میشود. بر اساس نتایج به دست آمده بازاریابی داخلی هرچند به صورت مستقیم باعث عجین شدن پرستاران با شغل میشود ولی تأثیر مستقیمی بر افزایش عملکرد پرستاران ندارد.
نتیجهگیری: مهمترین دستاورد این پژوهش تائید رابطه مثبت میان پیادهسازی برنامههای بازاریابی داخلی بر عملکرد شغلی پرستاران میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش مدیران و دستاندرکاران مراکز خدمات بهداشت و درمان میتوانند با اجرای بازاریابی داخلی ضمن اثرگذاری بر نگرشهای مثبت شغلی پرستاران به ویژه عجین شدن آنان با کار خود، عملکرد شغلی آنان را بهبود بخشند.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت منابع انسانی در بیمارستان دریافت: 1400/10/5 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1401/2/5