دوره 23، شماره 3 - ( 9-1403 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 319-304 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalilolahi S, Kazemi N, Besharati S, Abedini A, Varharam M. Drivers and Barriers of Medical Tourism Development in Public Hospitals from the Perspective of Healthcare Staff: A Case Study of Masih Daneshvari Hospital. jhosp 2024; 23 (3) :304-319
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6693-fa.html
خلیل اللهی شادی، کاظمی نسرین، بشارتی سعید، عابدینی عاطفه، ورهرام محمد. پیش‌ران‌ها و پس‌ران‌های توسعه گردشگری پزشکی در بیمارستان‌های دولتی از دیدگاه کادر درمان: مورد مطالعه بیمارستان مسیح دانشوری. بیمارستان. 1403; 23 (3) :304-319

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6693-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران. مرکز تحقیقات بیماری‌های تنفسی مزمن (CRDRC)، پژوهشکده ملی سل و بیماری‌های ریوی، بیمارستان مسیح دانشوری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. * نویسنده مسئول مقاله: shadi.khalilolahi@ gmail.com
2- استادیار دانشکده گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات پرستاری بیماری‌های تنفسی(NRCRD)، پژوهشکده ملی سل و بیماری‌های ریوی (NRITLD)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- دانشیار بیماری‌های ریه، مرکز تحقیقات بیماری‌های تنفسی مزمن (CRDRC)، پژوهشکده ملی سل و بیماری‌های ریوی، بیمارستان مسیح دانشوری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
5- دانشیار علوم زیست‌ پزشکی، مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی (MRC)، پژوهشکده ملی سل و بیماری‌های ریوی (NRITLD)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (58 مشاهده)
زمینه و هدف: جهانی‌شدن گردشگری پزشکی و شدت رقابت در این حوزه، انتخاب مقصد را به یک چالش‌ مهم تبدیل کرده است. شناسایی دقیق عوامل مؤثر بر موفقیت یا شکست در این بازار، امری ضروری است. ادبیات پژوهش بر اهمیت توجه به جامعه میزبان در توسعه گردشگری تأکید می‌نماید و استراتژی‌های توسعه‌ای یک‌سویه را عامل مخربی برای این صنعت می‌داند؛ بنابراین، نظر به اهمیت جامعه میزبان و تمرکز اندک بر مباحثی فراتر از تخصص و مهارت پزشکی کادر درمان در مباحث مرتبط با گردشگری پزشکی، مطالعه حاضر به بررسی ادراکات کادر درمان در این زمینه می‌پردازد.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های ساختاریافته با 16 نفر از کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری گرد‌آوری شده است. مصاحبه‌ها در تابستان 1403 به صورت حضوری تا رسیدن به اشباع انجام پذیرفت. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی استفاده شد. در این راستا، پس از آماده‌سازی متن مصاحبه‌ها در نرم‌افزار MAXQDA کدگذاری اولیه، گروه‌بندی کدها و دسته‌بندی آن‌ها در قالب پیشران‌ها و پس‌ران‌ها انجام گرفت.
نتایج: پیشران‌های توسعه گردشگری پزشکی شامل منابع انسانی، پتانسیل پزشکی، هزینه‌های مناسب درمانی و غیر درمانی و برخورداری از جاذبه‌های مکمل است. در مقابل، ضعف خدمات رفاهی مورد نیاز گردشگران متقاضی درمان، مشکلات مدیریتی- نهادی، ضعف‌های بیمارستانی و عوامل سیاسی- فرهنگی، پس‌ران‌های موضوع مرتبط هستند.
نتیجه‌گیری: موفقیت در توسعه گردشگری پزشکی به یک رویکرد جامع و همه جانبه نیاز دارد. شناسایی دقیق عوامل مؤثر، اولویت‌بندی آن‌ها و تدوین برنامه‌های عملیاتی برای تقویت پیشران‌ها و کاهش پس‌ران‌ها، کلید موفقیت در این حوزه است.
متن کامل [PDF 842 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان
دریافت: 1403/6/10 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار: 1403/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb