دوره 12، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 9-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahbakhsh M, Nikniaz A, Mardi A, Hasan Zade A, Entezar S. The utilizing of control chart in cusmonitoring in a hospitaltomer satisfaction score. jhosp. 2013; 12 (1) :9-18
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-1-fa.html
فرح بخش مصطفی، نیک نیاز علیرضا، مردی احمد، حسن زاده علیرضا، انتظار صمد. به کارگیری نمودار کنترل در پایش رضایت مشتری در یک بیمارستان. بیمارستان. 1392; 12 (1) :9-18

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-1-fa.html


1- دستيار روانپزشکی ، مرکز آموزشی درمانی رازی / مرکز تحقيقات روانپزشکی بالينی ، دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی تبريز مرکز آموزشی درمانی رازی / مرکز تحقیقات روانپزشکی بالینی ، دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، mfarahbakhsh@gmail.com
2- استاد بيماری های کودکان ، مرکز آموزشی درمانی کودکان ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تبريز مرکز آموزشی درمانی کودکان ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- مدير گروه سلامت خانواده و جمعيت ، مرکز بهداشت استان آذربايجان شرقی ، دانشگاه علوم پزشکی تبريز مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت ، مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
4- کارشناس امور دارويی ، مرکز بهداشت استان آذربايجان شرقی ، دانشگاه علوم پزشکی تبريز مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
5- کارشناس تجهيزات پزشکی ، مرکز آموزشی درمانی کودکان ، دانشگاه علوم پزشکی تبريز مرکز آموزشی درمانی کودکان ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (7205 مشاهده)
زمینه و هدف : یکی از ابزارهای موثر برای کاربردی نمودن نتایج پژوهش روی مشتری ، به کار گیری نمودارهای کنترل در تحلیل و ارزیابی رضایت مشتری است . این مطالعه برای طراحی روش به کارگیری نمودارهای کنترل در پایش رضایت مشتری در تسهیلات بهداشتی درمانی اجرا گردید.
مواد و روشها : این مطالعه به صورت آینده نگر اجرا شد. در یک دوره سه ماهه در یک بیمارستان عمومی با یک پرسشنامه ؛ رضایت گیرندگان خدمت در مقیاس لیکرت تعیین شد. پس از جمع آوری داده های اولیه ، این داده ها در نرم افزار اکسل و SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت. برای تعیین رضایت مشتری از یک چک لیست 10 متغیره و روش مصاحبه استفاده شد . زیرگروه های ده تایی و پنج تایی مختلف از نظر میانگین و دامنه تغییرات با یکدیگر مقایسه شدند .
یافته ها : در یک دوره سه ماهه میانگین رضایت بیماران 4.5 در مقیاس پنج امتیازی لیکرت بود. بین میانگین رضایت بیمار در دوره های پنج روزه و ده روزه و بیست و پنج روزه اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت . بین میانگین سطح رضایت پنج نمونه و ده نمونه در روز و کل یک روز اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت . نمودار R ـ X برای پایش رضایت مشتری به کار گرفته شد.
نتیجه گیری : یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین رضایت بیماران در دوره های زمانی 25 - 20 روزه با میانگین سه ماهه و نیز میانگین رضایت بیماران در زیرگروههای پنج و ده تایی تفاوت قابل توجهی نداشت.

متن کامل [PDF 1092 kb]   (2191 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۵/۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb