دوره 5، شماره 7 و 8 - ( 7-1383 )                   جلد 5 شماره 7 و 8 صفحات 29-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

قلعه باغی سوزان. مطالعه تطبیقی اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی در چند کشور منتخب و ایران. بیمارستان. 1383; 5 (7 و 8) :29-33

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-158-fa.html


دکترای مديريت خدمات بهداشتی و درمانی
چکیده:   (5879 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور مطالعه تطبیقی در شیوه اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی در چند کشور منتخب انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل از آن الگوی اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی برای ایران پیشنهاد گردیده است. بنابراین روش پژوهش توصیفی - تطبیقی است که بصورت مقطعی و میدانی انجام گرفته و برای ارائه الگوی اعتبار بخشی در خدمات بهداشتی و درمانی بررسی تحلیلی صورت گرفته است نمونه این پژوهش برای مقایسه اعتبار بخشی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از سوی کشورهای پیشرفته آمریکا و انگلیس و فرانسه و کانادا انتخاب و ابتدا با هم و سپس با ایران مقایسه گردیده اند. نتیجه بررسی تطبیقی نشان داد که اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی در کشورهای پیشرفته با هم تفاوت اصولی ندارند و اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی ایران متفاوت است. برای تدوین الگوی اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی از طریق نظرسنجی با تکنیک دلفی از مدیران و صاحب نظران در امر بهداشت و درمان بر روی نود و شش نفر از افراد نامبرده انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که پس از اجرای مقدماتی و سنجش پایائی آن توسط اعضا هیات علمی تکمیل شده است پرسشنامه حاوی 5 سوال مشخصات فردی و 28 سوال در مورد اعتبار بخشی خدمات بهداشتی و درمانی طراحی گردیده اند. برای یافته های توصیفی پژوهش جداول و نمودارهایی تدوین شده است و جهت بررسی و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. بر اساس نتایج بررسی توصیفی و تحلیلی نظرسنجی مورد پژوهش و مولفه های حاصل از آن و مطالعات گسترده و تجربیات پژوهشگر و با توجه به سنت و فرهنگ ایران الگوی نهایی اعتبار بخشی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی پیشنهاد شده است. در خاتمه پیشنهاداتی بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش در زمینه های مختلف اعتبار بخشی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش به شرح زیر خلاصه می شود: بطور کلی مدیران ارشد در بیمارستانها با شیوه ارزیابی و اعتبار بخشی کنونی ایران موافق نیستند. پاسخگویان خواستار تغییر شیوه ارزیابی و اعتبار بخشی فعلی خدمات بهداشتی و درمانی شده اند.

متن کامل [PDF 3144 kb]   (1887 دریافت)    

پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb