دوره 4، شماره 5 و 6 - ( 6-1382 )                   جلد 4 شماره 5 و 6 صفحات 38-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اسدی فرخنده. هدف از استقرار نظام اطلاعات بیمارستانی (HIS). بیمارستان. 1382; 4 (5 و 6) :38-42

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-173-fa.html


چکیده:   (3462 مشاهده)
در گزارش سازمان بهداشت جهانی پیرامون استقرار نظام اطلاعات بهداشتی HIS، آمده است: « پشتیبانی اطلاعات برای نظام اطلاعات بهداشتی، بویژه بیمارستانها مهمترین عامل و ابزار مدیریت برای رفع موانع و مشکلات آن». به شرح زیر است:
- مشکلات موجود در تحلیل وضعیت جاری
- وجود موانع در تشخیص اولویت ها در مورد نیازمندی های مشتری (بیماران)، پزشکان و سایر کارکنان
- وجود مشکل بر سر راه برنامه ریزی
- وجود مشکل ناشس از عدم دسترسی به داده ها، اطلاعات معتبر برای استقرار نظام ارزیابی و پایش و ...
- فقدان تسهیلات لازم به منظور پشتیبانی از چرخه مدیریت و فراهم نمودن زمینه
- معضل تصمیم گیری مطلوب بویژه در زمینه کارائی و اثر بخشی نظام مدیریت بیمارستان در بسیاری از کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما نظام اطلاعات بهداشتی قادر به تامین نیازهای مربوط به پشتیبانی از مدیریت نیست. در این کشورها انبوه داده ‌ها مانند نام بیماران، سن و جنس و نوع بیماری روزانه، هفتگی، ماهانه و .... گردآوری و گزارش می شود بدون آنکه دارای بازخورد لازم باشد. داده های دریافتی نیز قادر به کمک برای تصمیم گیری نیست چرا که داده ها ناقص، نادرست و بدون توجه به اولویت وظایف و عملکرد های سیستم و کارکنان است. بعبارت دیگر داده های گردآوری شده بیمارستانی در کشور ما به سطوح عالی سازمان می رسند، بدون آنکه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و به کار برده شوند. به این ترتیب نظام های موجود اطلاعات بهداشتی و بیمارستانی در کشور ما بجای آنکه ابزار مدیریت باشد سد راه آن است.

متن کامل [PDF 3668 kb]   (871 دریافت)    

انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb