دوره 12، شماره 3 - ( 9-1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 9-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi S, Masoumpour M, Kharazmi E, Kavousi Z. Designing the Quality of Emergency Ward Services in Shiraz`s Shahid Faghihi Hospital Based on Quality Function Deployment Method (QFD) in 2011-2012. jhosp. 2013; 12 (3) :9-17
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5134-fa.html
رحیمی سید حامد، معصوم پور سید معصوم، خوارزمی عرفان، کاوسی زهرا. طراحی کیفیت خدمات بخش اورژانس بیمارستان شهید فقیهی شیراز با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت(QFD) 1390-91. بیمارستان. 1392; 12 (3) :9-17

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5134-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، hamedrahimi68@yahoo.com
2- فوق تخصص ريه، گروه داخلی،استاديار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
3- دانشجوی دکترای مديريت خدمات بهداشتی درمانی، مدرس دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
4- دکترای مديريت خدمات بهداشتی درمانی، استاديار دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (5741 مشاهده)
زمینه و هدف: جایگاه اورژانس در بیمارستان و نظام بهداشتی درمانی به دلیل لزوم انجام سریع، باکیفیت و مؤثر فرآیندهای متعدد و پیچیده درآن، جایگاهی حساس و استثنایی است. گسترش عملکرد کیفیت یکی از موثرترین ابزارهای طراحی و بهبود کیفیت است که به منظور تامین نیازهای مشتری وافزایش رضایت وی از خدمت مورد نظر به کار برده می شود. مواد و روش ها: گام های اصلی مطالعه عبارت بودند از؛ تعیین مهمترین نیازها و انتظارات مشتری از طریق مصاحبه (n=80)، تعیین عناصر خدمت از طریق مصاحبه(n=15)، تعیین ارتباط میان انتظارات بیمار و عناصر خدمت، تعیین ارتباط میان عناصر خدمت، طراحی الگوی کیفیت خدمات براساس تحلیل خانه کیفیت. نتایج: با مشخص شدن 13 نیاز و انتظار مشتری و 20 عنصر خدمت در نهایت 9 عنصر خدمت به عنوان اجزاء الگوی کیفیت خدمات در سه سطح بهبود بدین شرح اولویت بندی شدند: 1- فضای فیزیکی اتاق پزشک 2- بهبود پرسنل پرستاری، تسهیلات هتلینگ، اتاق بستری، پزشک، و فضای تریاژ 3- بهبود سیستم های راهنما، ایجاد تسهیلات رفاهی همراه بیمار، بهبود سالن انتظار. نتیجه گیری: الگوی کیفیت حاصل از مطالعه حاضر، می تواند یک راهنمای کلی برای بهبود کیفیت خدمات بخش اورژانس و سهولت اجرا محسوب شود. از محدودیت های استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت(QFD) ظاهر پیچیده و زمان بر بودن آن است. کلمات کلیدی: روش گسترش عملکرد کیفیت، خانه کیفیت، خدمات بخش اورژانس
متن کامل [PDF 732 kb]   (1969 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb