دوره 12، شماره 3 - ( 9-1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 47-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadi F, Maleki M R, Azmal M. Performance of Tehran`s selected Public and Private Hospitals in Attracting Medical Tourists From Foreign Customers` Points Of View. jhosp. 2013; 12 (3) :47-53
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5139-fa.html
آزادی فاطمه، ملکی محمد رضا، ازمل محمد. عملکرد بیمارستان‌های منتخب خصوصی و دولتی شهر تهران در جذب گردشگر درمانی از دیدگاه مشتریان خارجی. بیمارستان. 1392; 12 (3) :47-53

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5139-fa.html


1- کارشناس ارشد مديريت خدمات، بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، Fhm.azadi2001@yahoo.com
2- دانشيارگروه مديريت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ايران دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد مديريت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (4663 مشاهده)
زمینه و هدف: صنعت گردشگری درمانی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشورها کمک می‌نماید. این پژوهش به منظور بررسی عملکرد بیمارستان‌های منتخب خصوصی و دولتی شهر تهران درجذب گردشگر درمانی از دیدگاه مشتریان خارجی انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1390 در بیمارستان های منتخب شهر تهران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 79 بیمار خارجی بود که به عنوان گردشگر به چهار بیمارستان شهر تهران مراجعه نموده اند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه خود ساخته دارای 23 سؤال که هشت مؤلفه عملکردی در جذب گردشکر درمانی را ارزیابی می کند . از آمار توصیفی وتحلیلی برای تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج: در مجموع عملکرد بیمارستان های مورد مطالعه در سطح مناسبی ارزیابی شد. از دیدگاه بیماران سه مولفه کمیت نیروی کار، کیفیت نیروی کار و به روز بودن کارکنان بسیار مناسب بودند. همچنین آشنایی پرسنل به زبان‌های خارجی و اطلاع رسانی بسیار نامناسب گزارش گردید. همه مولفه های عملکردی در جذب گردشگر درمانی به جز مولفه های آشنایی کارکنان به زبان خارجی و تسهیلات با نوع مالکیت بیمارستان ها رابطه آماری معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش کارکنان کلیدی با زبان های بین المللی و نیز تقویت زمینه های ارتباطی می تواند در جذب گردشگر درمانی موثر باشد. در این راستا هم بیمارستان های دولتی و خصوصی بایستی در این زمینه برنامه ریزی جدی داشته باشند.
متن کامل [PDF 649 kb]   (1586 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل |
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb