دوره 12، شماره 4 - ( 12-1392 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 31-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Panahi M, Pourreza A, Akbari F, Rahimi A, Khalili Z. Sources of conflict between physicians and nurses . jhosp. 2014; 12 (4) :31-39
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5208-fa.html
پناهی توسنلو محمد، پوررضا ابوالقاسم، اکبری حقیقی فیض اله، رحیمی فروشانی عباس، خلیلی زیبا. بررسی منابع ایجاد تعارض بین پزشکان و پرستاران در بیمارستان های شهر اردبیل . بیمارستان. 1392; 12 (4) :31-39

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5208-fa.html


1- دانشجوی دکترای مديريت خدمات بهداشتی درمانی گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- استاد گروه علوم مديريت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران (* نویسنده و مسئول) ، Email: abolghasemp@yahoo.com
3- استاديار گروه علوم مديريت و اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشيار گروه اپيدميولوژی و آمار زيستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (4563 مشاهده)
زمینه و هدف: در محیط بیمارستان بدلیل تعاملات مکرر و پیچیده بین پرستاران و پزشکان و دیگر افراد گروه درمانی و نیز تنوع نقش هایی که آن ها ایفا می کنند، پتانسیل بروز تعارض بطور قابل توجهی بالا می باشد. با توجه به اینکه وجود تعارض مخرب بین پزشک و پرستار می تواند تاثیر منفی بر روی کیفیت مراقبت از بیمار داشته باشد، این مطالعه به بررسی منابع ایجاد تعارض بین پزشکان و پرستاران پرداخته است. مواد و روشها: جامعه پژوهش پزشکان و کادر پرستاری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. نمونه گیری به دو روش سرشماری و تصادفی ساده صورت گرفت(260n=). ابزار گردآوری داد ه ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های آماری من ویتنی و کروسکال- والیس استفاده شد. نتایج: نابرابری در توزیع امتیازات غیرمادی بین پزشک و پرستار و نابرابری منزلت اجتماعی دو حرفه در نزد بیمار و همراهان بیمار (23/3mean=) مهم ترین و عدم حضور به موقع پرستار بر سر بالین بیمار (15/2mean=) کم اهمیت ترین منابع در ایجاد تعارض بین پزشک و پرستار شناخته شدند. پست سازمانی با نظام اقتصادی_ اجتماعی کلان(001/0 p<)، نظام سلامت(013/0 p=)، نظام بیمارستان(001/0 p<) و روابط بین فردی(001/0 p<) رابطه آماری معنی دار داشت. نتیجه گیری: ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب جهت بالا بردن منزلت اجتماعی پرستاران، بهسازی سازمان و مدیریت آن می تواند گام مفیدی در جهت پیشگیری و یا حداقل تخفیف تعارض بین پزشک و پرستار باشد.
واژه‌های کلیدی: : همکاری، پزشک، پرستار، تعارض
متن کامل [PDF 647 kb]   (1271 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb