دوره 13، شماره 2 - ( 5-1393 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 97-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Outofi A, Kharazmi E, Yousefi A, Heidari A. The Comparative Study of Hygiene-Motivational Factors Based on Herzberg Theory among Faghihi and Kossar Shiraz Hospitals Staffs in 2011. jhosp. 2014; 13 (2) :97-104
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5360-fa.html
عطوفی امین، خوارزمی عرفان، یوسفی علیرضا، حیدری علیرضا. بررسی مقایسه ای عوامل بهداشتی- انگیزشی کارکنان بیمارستان های شهید فقیهی و کوثر شیراز براساس تئوری هرزبرگ در سال 1390. بیمارستان. 1393; 13 (2) :97-104

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5360-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت بازرگانی گرايش بازاريابی، دانشکده مديريت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبايی تهران دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2- دکتری تخصصی مديريت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مديريت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شيراز دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
3- دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران(نويسنده مسئول*) دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، alirezyusefi@yahoo.com
4- دانشجوی دکتری تخصصی سياستگذاری سلامت، مرکز تحقيقات مديريت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (3985 مشاهده)
زمینه وهدف: مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه های نیروی انسانی می توانند زمینه فعالیت و بازدهی واقعی آنان را در جهت اهداف سازمانی فراهم نمایند. از آنجا که در مراکز بیمارستانی، انگیزه های کاری چندان مورد توجه قرار نمی گیرد،این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه اهمیت عوامل بهداشتی-انگیزشی در دو بیمارستان شهید فقیهی و کوثر شیراز انجام شد. مواد وروش ها:در این مطالعه مقطعی، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان های شهید فقیهی و کوثر شیراز بود. 150 نفر در هر بیمارستان به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی در مطالعه شرکت نمودند. پرسشنامه پژوهش براساس تئوری هرزبرگ طراحی شد. روایی آن توسط خبرگان و صاحب نظران در دسترس تایید شد و مقدار آلفای کرونباخ آن 950/ محاسبه گردید. برای انجام تحلیل های آماری این پژوهش از نرم افزارSPSS و آزمونt استفاده شد. نتایج: مهمترین عوامل بهداشتی "امنیت شغلی" و "سرپرستی و نظارت" و مهمترین عوامل انگیزشی "کسب موفقیت" و "شناخت و قدردانی" بود. عوامل بهداشتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به عوامل انگیزشی در هر دو بیمارستان بود.عوامل بهداشتی و انگیزشی در بیمارستان کوثر دارای میانگین امتیاز بیشتری نسبت به بیمارستان شهید فقیهی بودند. نتیجه گیری: در بیمارستان خیریه کوثر عوامل بهداشتی و انگیزشی نسبت به بیمارستان دولتی شهید فقیهی از نظر کارکنان اهمیت بیشتری داشت. لذا شایسته است مدیران این بیمارستانها با توجه به تفاوت های سازمانی از نظر مالکیت اقدامات انگیزشی مناسب را در جهت ارتقاء کیفیت و بهره وری بیمارستانها انجام دهند.
متن کامل [PDF 202 kb]   (1149 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb