دوره 14، شماره 4 - ( 9-1394 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 59-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tabrizi J S, partovi Y, bahrami A, asghari M. Technical Quality of Patients with Type 2 Diabetes. jhosp. 2015; 14 (4) :59-66
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5422-fa.html
تبریزی جعفر صادق، پرتوی یگانه، بهرامی امیر، اصغری محمد. کیفیت فنی در مراقبت های بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. بیمارستان. 1394; 14 (4) :59-66

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5422-fa.html


1- دانشیار دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشگاه علوم پزشکی تبریز
2- کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، modirpy@yahoo.com
3- دانشیار د انشکده پزشکی علوم پزشکی تبریز
4- دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (1730 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت نوع دو از بیماری های مزمن است که با توجه به سبک زندگی ناسالم در عصر حاضر شیوع بالاو صعودی دارد. با توجه به انیکه مراقبت ارائه شده با استاندارد های مراقبت بیماران مبتلا به دیابت فاصله زیادی دارد، شکاف فوق هزینه های زیادی به سیستم سلامت کشور تحمیل کرده است. به منظور از بین بردن این شکاف مطالعه ای با هدف اندازه گیری کیفیت فنی در مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو طراحی و اجرا گردید.

مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که با شرکت 180نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و به صورت در دسترس از میان بیماران دارای پرونده ی پزشکی صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 3 قسمتی شامل وضعیت بیمار، اطلاعات دموگرافیک، سوالات کیفیت فنی بود که روایی و پایایی آن تایید شده بود. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار     SPSS نسخه 13 استفاده شد.

نتایج:در مطالعه حاضر کیفیت فنی کل با امتیاز 9/2 نسبت به عدد ملاک 5 پایین بود. مؤلفه های اصلی کنترل بیماری دیابت(HbA1c ، فشارخون، چربی خون با دانسیته پایین) طبق راهنمای کشوری مراقبت از بیماران دیابتی در ایران از استاندارد قابل قبولی برخوردار بوده و به خوبی کنترل شده اند.

نتیجه گیری: با توجه به شکاف موجود بین استاندارد های از پیش تعریف شده و مراقبت های دریافت شده توسط بیماران فرصت مناسبی برای بهبود کیفیت خدمات مهیا می باشد. 

متن کامل [PDF 269 kb]   (585 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: ارتقاء سلامت و درمان بیماران در بیمارستان
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb