دوره 15، شماره 3 - ( 5-1395 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 95-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabbari A, Gholami M, Kavosi Z, Chamanpara P. The Role of Demographic Variables on Medical Tourists' Viewpoints about Service Quality of Hospitals. jhosp. 2016; 15 (3) :95-102
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5567-fa.html
جباری علیرضا، غلامی مریم، کاوسی زهرا، چمن پرا پریسا. نقش متغیرهای دموگرافیک بر دیدگاه گردشگران پزشکی نسبت به کیفیت خدمات بیمارستان‏ها. بیمارستان. 1395; 15 (3) :95-102

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5567-fa.html


1- استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‎رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز توسعه پژوهش‏های بالینی بیمارستان نمازی ، ghom5@yahoo.com
3- دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‎رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
4- کارشناس ارشد آمارزیستی، مرکز توسعه پژوهش‏های بالینی بیمارستان نمازی، شیراز
چکیده:   (2116 مشاهده)

زمینه و هدف: ویژگیهای دموگرافیک افراد از عوامل موثر بر دیدگاه ایشان نسبت به کیفیت مراقبت‏های بهداشتی میباشد به‏طوریکه ارتباط مثبتی بارضایت ایشان دارد. هدف این مطالعه تعیین نقش متغیرهای دموگرافیک گردشگران پزشکی مراجعهکننده به بیمارستانهای شیرازبر دیدگاه ایشان نسبت به کیفیت خدمات بود.

مواد و روشها:پژوهش حاضر مطالعه‏ای توصیفی–تحلیلی و مقطعی بود که روی 200 بیمارخارجی مراجعهکننده به بیمارستانهای شیراز در سال 92-1391 انجام گرفت. ابزار جمع‏آوری دادهها پرسشنامه‏ای دو قسمتی بود. در بخش اول اطلاعات فردی و در بخش دوم انتظارات و ادراکات گردشگران از کیفیت خدمات با استفاده از پرسشنامه‌هایی برگرفته از ابزار سروکوال اندازهگیری شد. روایی ‏این پرسشنامه توسط متخصصین و پایایی آن به تفکیک انتظارات و ادراکات بوسیلهCronbach’s alpha (90درصدو 89درصد) تأیید گردید. درنهایت، دادهها توسط آزمون‏های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تحت نرم افزار   SPSS نسخه  16 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: طبق نتایج بدست آمده میانگین شکاف کیفیتی گروه سنی بالای 50 سال 26/0- برآورد شد که نسبت به دوگروه سنی دیگر کمتر بود. همچنین کمترین مقدار کلی این کمیت مربوط به گروه کمسواد و گروهی که کمتر از 7 روز در شیراز اقامت داشتند، بود  که بترتیب 32/0- و 36/0- برآورد شد. در ابعاد معنادار نیز گروه گردشگران متأهل، دارای ملیت عمانی و افرادی که خدمات جراحی چشم دریافت کرده بودند، نسبت به سایر گروه‏ها میانگین شکاف کمتری داشتند. مقادیر میانگین شکاف کیفیتی کل برای این گروه ها بترتیب42/0-، 21/0- و 22/0- بدست آمد.

نتیجهگیری: به منظور توسعه صنعت گردشگری پزشکی باید ویژگی‌های دموگرافیکی مراجعهکنندگان در نحوه سیاستگذاری و طراحی سیستمهای خدماتی درنظر گرفته شود به‏طوریکه رضایت اکثریت را درپی داشته باشد.

متن کامل [PDF 621 kb]   (672 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: کیفیت خدمات و ایمنی بیمار در بیمارستان
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb