دوره 17، شماره 3 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 45-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hakkak M, hozni S A, shahsiyah N, akhlaghi T. Pathology of Accreditation in North Hospitals of Iran: A Qualitative Research. jhosp. 2018; 17 (3) :45-54
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6001-fa.html
حکاک محمد، حزنی سید علی، شاه سیاه ندا، اخلاقی طاهره. عارضه یابی اعتبار بخشی بیمارستانهای شمال کشور: یک تحقیق کیفی. بیمارستان. 1397; 17 (3) :45-54

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6001-fa.html


1- استادیار، گروه مدیریت دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد ،ایران، (*نویسنده مسوول)، آدرس الکترونیکی: hakkak.m@ lu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد ،ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی ، دانشکده علوم اقتصاد و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد ،ایران
4- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (962 مشاهده)
زمینه و هدف : بیمارستانها به عنوان مهمترین و بزرگترین نهاد ارایه در سیستم سلامت هر کشوری هستند که خدمات درمانی، در سطح وسیعی را آنها انجام می شود. یکی از مهمترین فرآیندهای ارتقا کیفیت خدمات نظام سلامت در کشور اعتبار بخشی است هدف این تحقیق شناسایی چالش­ها، موانع و ارایه راهکار اعتبار بخشی بیمارستانی بود.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بود که با استفاده ازمصاحبه های عمیق رویکرد تحلیل محتوی در سال 1396در شمال کشور انجام شد. با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند تعداد 25 نفر شامل دوریس بیمارستان،سه مدیر بیمارستان،سه مترون،چهار سوپروایزر،ده پرستارو سه نفر مسوول اعتبار بخشی به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. بعد از انجام مصاحبه با نرم افزار Maxqda کدگذاری و تحلیل لازم صورت گرفت. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد.
نتایج: داده ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 98 کد اولیه ،16 مفهوم و 5  مقوله اصلی دسته بندی گردید.کدهای اصلی  شامل چالش های منابع،چالش های سازمانی،چالش های فنی،پیامدهای منفی و راهکارها بودند.
نتیجه گیری : عارضه یابی به سازمان کمک می­کند مواردی که سازمان باید روی آنها متمرکز شود را تعیین کند و با گردآوری و تحلیل داده­ها و شناسایی گره­های کور راه توسعه و حل مشکل را فرا روی مدیران قرار  می­دهد خصوصا اجرای صحیح فرآیند اعتبار بخشی میتواند به تعالی بالینی همه جانبه منجر شود.
 
متن کامل [PDF 793 kb]   (406 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: کیفیت خدمات و ایمنی بیمار در بیمارستان
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb