دوره 9، شماره 3 و 4 - ( 11-1389 )                   جلد 9 شماره 3 و 4 صفحات 51-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayari R, Tourani S, Qaderi A, Salehi M, Jafari H.  Capabilities assessing of teaching hospitals in Iran University of medical sciences in attracting medical tourists according to JCI patient-oriented standards. jhosp. 2011; 9 (3 and 4) :51-56
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-79-fa.html
خدایاری زرنق رحیم، تورانی سوگند، قادری اعظم، صالحی مسعود، جعفری حسن. ارزیابی توانمندی‌های بیمارستان‌های منتخب آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جذب گردشگران پزشکی بر اساس استاندارد‌های بیمار محور کمیسیون مشترک بین الملل. بیمارستان. 1389; 9 (3 و 4) :51-56

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-79-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، Rahimzarnagh@gmail.com
2- ا دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده:   (5502 مشاهده)
زمینه و هدف: گردشگری پزشکی صنعت رو به رشدی است که در آن بیماران برای دریافت خدمات پزشکی به فراتر از مرزها سفر می‌کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی توانمندی های بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در جذب گردشگران پزشکی بر اساس استانداردهای بیمار محور کمیسیون مشترک بین الملل انجام گرفته است.
مواد و روش‌ها: به صورت توصیفی - مقطعی در بیمارستان هاشمی نژاد ، قلب رجائی و شهید مطهری صورت گرفته است. به منظور جمع آوری داده ها از بخش بیمار محور چک لیست استاندارد های کمیسیون مشترک بین الملل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از تکنیک های موجود در آمار توصیفی استفاده شده است.
یافته ها: بیشترین میزان رعایت استانداردها مربوط به استانداردهای مدیریت تجویز و نحوه استفاده از دارو (5/84%) مربوط به بیمارستان هاشمی نژاد و کمترین میزان نیز استانداردهای حقوق بیمار و خانواده (5/47%) است که مربوط به بیمارستان مطهری می باشد. میانگین بیمارستان هاشمی‌نژاد (8/71%) بیشتر از بیمارستان رجائی (67%) و این بیمارستان نیز بیشتر از بیمارستان مطهری (3/62%) می باشد.
نتیجه گیری: در مجموع بیمارستان های مورد پژوهش در برخی از استاندارد ها مناسب (دسترسی و تداوم درمان، ارزیابی بیماران، مراقبت های بیهوشی و مدیریت دارو) و در برخی دیگر ناکافی (حقوق بیمار و خانواده، مراقبت بیماران و آموزش بیماران) هستند. با توجه به مشخص شدن نقاط قوت و ضعف این بیمارستان ها می توانند به منظور افزایش توانمندی‌های خود از مدل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید بهره ببرند.

متن کامل [PDF 250 kb]   (1455 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۹/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۸۹/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb