Pourreza A, Khabiri R, Rahimi Foroushani A, Movahed Kor E. A Survey of factors Related to Tehran, Shahid Beheshti and Iran Universities Students' educational and career tendencies. jhosp 2013; 12 (3) :29-38
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5137-fa.html
پوررضا ابوالقاسم، خبیری رقیه، رحیمی فروشانی عباس، موحدکر الهام. بررسی عوامل مرتبط با گرایشهای شغلی و آموزشی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران. بیمارستان. 1392; 12 (3) :29-38
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5137-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ، yahoo.com
چکیده: (15709 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه کمبود نیروی دانش آموخته پزشکی به دلایل متعدد کماکان وجود دارد. هدف این مطالعه «تعیین عوامل مرتبط با گرایشهای شغلی و آموزشی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران» است.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی تحلیلی مقطعی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب به حجم طبقه حجم نمونه 510 نفر محاسبه شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ساختار یافته ای بود که پایائی و روائی آن در حد قابل قبول بود. از روشهای آماری توصیفی برای تحلیل داده ها استفاده گردید.
نتایج: منزلت اجتماعی پزشکان، انگیزه خدمت به مردم و علاقه به علم پزشکی بر انتخاب رشته پزشکی موثر است. وجود دانشکده های پزشکی، بالابردن سطح اطلاعات در مراکز درمانی و نیاز مناطق به خدمات درمانی بر انتخاب محل خدمت موثر است. فعالیت همزمان در بخش خصوصی و دولتی، پریشانی امور در موسسات دولتی و فراهمی تجهیزات در بخش خصوصی بر انتخاب بخش فعالیت موثر است. فاصله گرفتن از آرمانگرائی، فقدان حمایت کافی دانشجویان و عدم مطابقت محیط تحصیلی با علائق دانشجویان بر تغییر گرایشهای شغلی و آموزشی موثر است.
نتیجه گیری: اقداماتی نظیر تعدیل ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، بهبود کیفیت دروس، تعدیل نیروی انسانی، آشنایی بهتر دانش آموزان با رشته پزشکی هنگام انتخاب رشته دانشگاهی و حمایت مالی پزشکان جوان در این زمینه می تواند مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
دریافت: 1391/4/10 | پذیرش: 1391/11/8 | انتشار: 1392/9/16