دوره 15، شماره 4 - ( 10-1395 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 19-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayarifard A, Abolhasani F, Ghadirian L, Nazari M, Rajabi F, Haghjou L et al . Effective Reward System on Hospital Staff Performance: Challenges and Solutions (A Qualitative Study in Hospitals Affilliated to Tehran Universitu of Medical Sciences). jhosp 2017; 15 (4) :9-19
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5692-fa.html
سیاری فرد آزاده، ابوالحسنی فرید، قدیریان لاله، نظری مریم، رجبی فاطمه، حق جو لیلا و همکاران.. نظام پاداش دهی موثر بر عمکرد کارکنان بیمارستان: چالش ها و راهکارها (یک مطالعۀ کیفی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران). بیمارستان. 1395; 15 (4) :9-19

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5692-fa.html


1- استادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاهی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشیار طب داخلی، موسسه ملی تحقیقات سلامت، گروه بیماری‌های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهراننده مسئول)، اآدرس الکترونیکی: abolhasanif@tums.ac.ir ، abolhasanif@tums.ac.ir
3- استادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاهی نظام سلامت، دانشگاه تهران علوم پزشکی تهران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان، دانشکدۀ خدمات پزشکی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاهی نظام سلامت
5- استادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، پژوهشکدۀ کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران
6- پزشک، MPH، مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاهی نظام سلامت، دانشگاه تهران علوم پزشکی تهران
7- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاهی نظام سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (9754 مشاهده)

مقدمه و هدف: نظام پاداش‌دهی، ابزار سرمایه‌گذاری سازمان به‌منظور بهبود کیفیت خدمات است. مطالعه حاضر باهدف شناسایی چالش‌های نظام پاداش‌دهی و راهکارهای بهبود آن براساس دیدگاه گروه‌های ذینفع در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.

مواد و روش ها: مطالعه کیفی حاضر از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار بود که در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نیمه دوم سال 1393 و نیمه اول سال 1394 انجام گرفت. نمونه‌گیری هدفمند بود و با طیف متنوعی از صاحب‌نظران و افراد مجرب شامل مدیران، اعضا هیئت‌علمی و کارکنان بیمارستان‌ها به‌صورت نیمه ساختاریافتۀ عمیق و چهره به چهره مصاحبه شد. پس از پیاده‌سازی کلمه به کلمه متن مصاحبه‌ها و استخراج کدها (عبارات معنادار)، مجدداً این عبارات به‌منظور دستیابی به زیرطبقات مرور گردید. براساس زیرطبقات، اطلاعات به طبقات مرتبط دسته‌بندی گردید. برای اطمینان از روایی، پایایی و مقبولیت داده‌ها نیز از روش بازنگری مشارکت‌کنندگان و نظرات تکمیلی همکاران و اعضاء هیئت‌علمی استفاده شد.

یافته‌ها: درمجموع با 29 نفر مصاحبه گردید و نظرات، در 6 طبقه اصلی، 19 زیرطبقه و 1100 کد دسته‌بندی گردید. طبقات‌اصلی عبارت از سازوکارهای موجود در بیمارستان به‌منظور افزایش انگیزۀ کارکنان، چالش‌های سازوکارهای پاداش‌دهی، فرصت­های منتج از تجارب پاداش‌دهی، اقدامات نظام‌مند برای پاداش‌دهی، انواع پاداش مناسب برای کارکنان، بسترسازی برای اجرای بهتر نظام پاداش‌دهی بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به جنبه‌های متعدد نظام پاداش‌د‌هی و نقش پاداش موثر در افزایش انگیزۀ کارکنان و پاداش ناکارآمد در کاهش آن، استقرار یک نظام پاداش‌دهی موثر در بیمارستان‌ها، از طریق طراحی الگویی مناسب براساس عوامل کلیدی شناسایی‌شده در این مطالعه پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 1012 kb]   (5509 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت منابع انسانی در بیمارستان
دریافت: 1395/3/31 | پذیرش: 1395/7/8 | انتشار: 1395/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb