زمینه و هدف: در سالهای اخیر، بیمارستان هاشمینژاد بعضی از خدمات غیردرمانی خود را یا برونسپاری کرده ویا تصمیم بر برونسپاری آن به بخش خصوصی دارد. انتخاب و ارزیابی تامینکننده موضوع بحرانی و اصلی در برونسپاری خدمات بیمارستانی میباشد. لذا در این پژوهش به انتخاب و ارزیابی تامینکنندگان برای خدمات برونسپاری شده در بیمارستانها پرداخته شد.
مواد و روش ها: جهت نیل به این هدف ابتدا با بررسی مطالعات و با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان بیمارستانی متشکل از مدیریت بیمارستان، مدیر کیفیت، مدیر منابع انسانی، مسئولان بخشهای برونسپاری شده و سایر خبرگان و متخصصان مرتبط با این حوزه، معیارهای ارزیابی و انتخاب تامینکنندگان خدمات برونسپاری شده شناسایی شد که شامل 14 معیار بود. معیارهای شناسایی شده در سه حوزه ویژگیهای خدمت، ویژگیهای تامینکننده و معیارهای ارتباطات در زنجیرهتامین دستهبندی شدند. مساله انتخاب تامینکننده جز مسائل تصمیمگیری چند معیاره میباشد. بنابراین با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی و با کمک نرم افزار Expert choice 11 معیارها وزندهی و رتبهبندی شدند.
نتایج: بر اساس نتایج حاصل شده، زیر معیارهای کیفیت خدمات، سیستمهای مدیریتی، مشتریمداری، امنیت اطلاعات تاثیر بیشتری بر انتخاب تامینکنندگان داشتند و زیر معیارهای، موقعیت جغرافیایی، انعطافپذیری و توانایی حل مساله کمترین اولویت را به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری: تامینکننده C در معیار ارتباطات دارای بالاترین اولویت و تامین کننده A در دو معیار دیگر یعنی ویژگیهای خدمت و ویژگیهای تامینکننده دارای اولویت بالاتری برای انتخاب تامین کننده دارا بود. تامین کننده A در رتبه اول، تامین کننده C در رتبه دوم و تامین کننده B در رتبه بعد قرار گرفت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |