دوره 18، شماره 4 - ( 11-1398 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 87-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lari A, Hajinabi K, Komeili A, Riahi L. The effective factors in the decision making component of purchase management of Medical Equipment in hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. jhosp. 2020; 18 (4) :87-95
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6152-fa.html
لاری اعظم، حاجی نبی کامران، کمیلی علی، ریاحی لیلا. شناسایی و تعیین عوامل مؤثر در بعد تصمیم گیری مدیریت خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران. بیمارستان. 1398; 18 (4) :87-95

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6152-fa.html


1- دکتری تخصصی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(*نویسنده مسئول) Email: komeili@srbiau.ac.ir
چکیده:   (569 مشاهده)
زمینه و هدف: بهره­گیری از شیوه­های بهینه خرید در بخش تجهیزات سرمایه­ای پزشکی در کنار اجرای قوانین و مقررات می­تواند به عنوان راهی برای حرکت به سمت خریدی هوشمندانه و افزایش سطح دسترسی گروه­های آسیب­پذیر به دریافت خدمات و گسترش عدالت مطرح شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر در تصمیم­گیری خرید تجهیزات سرمایه­ای پزشکی بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
مواد و روش­ها: در این پژوهش کاربردی که در سال 97 انجام شده است، جامعه آماری پژوهش را مدیران، رؤسا و سرپرستان بخش­های تشخیصی و درمانی و بخش تجهیزات پزشکی بیمارستان­های دانشگاه و مدیران و کارشناسان تجهیزات پزشکی ستاد دانشگاه که 631 نفر بودند تشکیل دادند. نمونه پژوهش 431 نفر بودند که با روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­ محقق­ساخت بود که پس از تأیید روایی و پایایی آن، داده­ها جمع­آوری و در نهایت با استفاده از نرم­افزار SPSS تحلیل شدند.
نتایج: مؤثرترین متغیر واقعی بودن قیمت تجهیزات سرمایه­ای در زمان خرید با ضریب رگرسیون 368/0 بوده و در مقابل کم­اثرترین متغیر در این زمینه بازار فروش رقابتی یا انحصاری با ضریب رگرسیون 162/0 می­باشد.
نتیجه­گیری: مراکز درمانی برای خرید تجهیزات سرمایه­ای باید از معیارهای استاندارد تصمیم­گیری استفاده ­کنند. با توجه به نقش حساس شناسایی و انتخاب بهترین مارک برای خرید تجهیزات و همچنین هزینه­هایی که این خریدها به نظام سلامت وارد می­کند، استفاده از معیارهای کمی و کیفی و همچنین  بهره­گیری از نظر خبرگان بسیار حائز اهمیت می­باشد؛ تا از این طریق بتوان تجهیزاتی با صرفه به لحاظ اقتصادی و همچنین با کیفیت جهت ارائه خدمات مناسب تدارک دید.
 
واژه‌های کلیدی: خرید، تجهیزات پزشکی، تصمیم‌گیری
متن کامل [PDF 713 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت تسهیلات (فیزیکی ، تاسیساتی و تجهیزاتی ) در بیمارستان
دریافت: 1398/1/28 | پذیرش: 1398/6/2 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb