زمینه وهدف: نیرویانسانی به عنوان باارزشترین منابعسازمانی محسوب میشود. یکی از عوامل ایجاد منافعی همچون بهرهوری، رفتارشهروندی سازمانی است. آنچه مسلم است، جهان تاکنون به سرعت درحال تغییر است. یکی از پیامدهای این تغییرات وجود معضلاتی همچون کمکاری، پرخاشگری و لجبازی است. این رفتارها نهتنها بر عملکرد سازمانها تأثیرگذار است، بلکه روابط بین شخصی و روحیههمکاری کارکنان را نیز تحتالشعاع قرار میدهد. از اینرو سازمان در پی کاهش اینگونه رفتارها و افزایش هرچه بیشتررفتارهایی است که برای سازمان منافعی ازجمله بهرهوری داشته باشد،به اینگونه رفتارها، رفتارشهروندیسازمانی میگویند.
مواد و روش ها: این تحقیق که در شش بیمارستان منتخب دانشگاه علومپزشکی تهران و شهیدبهشتی انجام شد ودادهها از طریق توزیع2پرسشنامه در بین 429نفر از کارکنان این بیمارستانها به روش نمونه گیری دومرحله ای تصادفی جمعآوری شد. روش پژوهش، توصیفی-مقطعی و نوع تحقیق میدانی بوده است. به منظور بررسی تایید یا رد فرضیههای تحقیق از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون و از نرم افزارSPSS (ورژن 16)استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین رفتار شهروندی سازمانی و بهره وری کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنا که وجود رفتار شهروندی سازمانی بر میزان بهره وری کارکنان تاثیر داشته است.
نتیجه گیری: در رابطه با مولفه رفتارهای کمک کننده، در بیمارستان های موردمطالعه متفاوتی بدست آمد ولی مولفه در مورد رفتار مدنی نتایج یکسانی بدست آمد. در نهایت، دلایل عدم بهبود مناسب و یا افت این شاخصها در انتها مورد بررسی قرار گرفته است و تعدادی راهکار و پیشنهاد برای حل آن-ها ارائه گردید.