Khalili Z, Panahi tosanloo M, Khosravi B, Iravanimanesh N, Kazemi Dastjerdeei R, Azmoudeh L, et al . Investigating the level of conflict and its causes in medical settings from the perspective of nurses in Ardabil University of Medical Sciences. jhosp 2020; 19 (1) :62-70
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6275-fa.html
خلیلی زیبا، پناهی توسنلو محمد، خسروی بهمن، ایروانی منش ناصر، کاظمی دستجرده ئی رضوان، آزموده لقمان، و همکاران.. بررسی سطح تعارض و علل آن در محیطهای درمانی از دیدگاه پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. بیمارستان. 1399; 19 (1) :62-70
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6275-fa.html
1- گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران.
2- گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران. بیمارستان بازرگانان، تهران ایران.
3- بیمارستان بازرگانان، تهران ایران.
4- کارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران.
5- گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران. (*نویسنده مسئول) ایمیل: abolghasemp@yahoo.com
چکیده: (2722 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض بین کارکنان سلامت مشکلی مهم در واحدهای مراقبت بهداشتی در سراسر دنیاست. مطالعه حاضر با هدف شناسایی علل تعارض بین کارکنان پرستاری با سایر گروههای شغلی در بیمارستان انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی–تحلیلی در سال 1397 انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. این پرسشنامه در دو قسمت مشخصات دموگرافیک و علل تعارض بین کارکنان پرستاری با سایر گروههای شغلی در مقیاس لیکرت 5 گزینهای طراحی شد. پرسشنامه در اختیار 120 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که بهصورت تصادفی متناسب انتخاب شده بودند، قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرمافزار 15SPSS استفاده شد.
نتایج: بیشترین میزان تعارض گزارش شده توسط پرستاران مربوط به تعارض با گروه مدیران (94/0±17/4) و کمترین میزان با کارکنان اداری، مالی و پشتیبانی (13/1±55/3) بود. مهمترین علت ایجاد تعارض بین کارکنان پرستاری با گروههای مختلف به ترتیب عبارت بود از: تحمیل نقشهای غیرتخصصی (مثل تکمیل مستندات پروندهای پزشکان)؛ احساس نابرابری در حجم و فشار کاری؛ درک ناکافی از شرایط کاری حوزه پرستاری؛ اختلاف نامتعارف درآمد و مزایای دریافتی و عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی. همچنین بین سطح تعارض با وضعیت تأهل، تجربه کاری و گروه سنی همبستگی معنادار آماری وجود داشت (p<0.05).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نقش تعدادی از عوامل ایجادکننده تعارض بین کارکنان پرستاری با سایر گروههای شغلی را نشان داد. این یافتهها میتواند راهنمای عملی برای مدیران ارشد بیمارستانها در جهت اخذ تصمیمات و راهکارهای کاربردی در راستای مدیریت تعارضهای محیط کار باشد.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/5/14 | انتشار: 1399/5/28