Fatahi H, Waziri S M, Souri M, Askarian M H. Examining Patient Waiting Time with a Simulation Approach (Case Study: Emergency Department of Qaim Hospital, Mashhad). jhosp 2023; 22 (2) :53-70
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6608-fa.html
فتاحی حسن، وزیری سید محمد، سوری مهیار، عسکریان محمدحسین. بررسی زمان انتظار بیماران با رویکرد شبیهسازی
(مطالعه موردی: بخش اورژانس بیمارستان قائم مشهد). بیمارستان. 1402; 22 (2) :53-70
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6608-fa.html
1- دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، مرکز علم و فناوری مهندسی سیستمها تهران، ایران. * نویسنده مسئول مقاله: Hasanfatahi77@ihu.ac.ir
2- دانشگاه تربت حیدریه، دانشکده فنی و مهندسی، مشهد، ایران
3- دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فنی و مهندسی، مرکز علم و فناوری مهندسی سیستمها تهران، ایران
چکیده: (496 مشاهده)
زمینه و هدف: بخش اورژانس بیمارستان به منزلهی قلب بیمارستان میباشد و گردش منظم امور در این واحد میتواند جان انسانهای بسیاری را نجات دهد. هدف از این پژوهش کاهش زمان انتظار بیماران بخش اورژانس با استفاده از تکنیک شبیهسازی میباشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است و بهصورت مقطعی در سال 1399 در بیمارستان قائم مشهد انجام پذیرفت. در این پژوهش سعی شد تا با زمانسنجی صحیح و با استفاده از فرآیند شبیهسازی و استفاده از نرمافزار Arena، جریان فرآیند بیماران در بخش اورژانس بیمارستان قائم مشهد مقدس مدلسازی شود. بهمنظور ارزیابی وضعیت سیستم، شاخصهایی از جمله زمان انتظار بیماران، تعداد بیماران ترخیص شده (خروجی سیستم)، طول مدت اقامت و عملکرد مفید منابع و بهبود بخش اورژانس مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاصل از اجرای مدل شبیهسازی نشان داد که به ترتیب بخشهای آزمایشگاه، معاینه توسط پزشک متخصص و داروخانه دارای بیشترین زمان انتظار در این بخش میباشند.
نتیجهگیری: برای کاهش زمان انتظار بیماران و بهبود وضعیت، مناسبترین و بهصرفهترین راهکار، اضافه کردن یک نیروی تکنسین آزمایشگاه به بخش آزمایشگاه در شیفت ]15-23[ بیمارستان قائم مشهد میباشد که زمان انتظار بیماران به میزان 66 دقیقه کاهش مییابد.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
کیفیت خدمات و ایمنی بیمار در بیمارستان دریافت: 1402/2/4 | پذیرش: 1402/8/16 | انتشار: 1403/1/28