دوره 11، شماره 3 - ( 7-1391 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 53-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadifard Azar F, Rezapour A, Rahbar A, Abbasi broujeni P. Receivables collection and turnover period in selected hospital of the Qom university of medical sciences from insurance companies (2005-2009). jhosp. 2012; 11 (3) :53-60
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-22-fa.html
عبادی فردآذر فربد، رضا پور عزیز، راهبر احمد، عباسی بروجنی پروین. مطالعه دوره وصول و گردش مطالبات بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی قم از سازمان های بیمه گر طی برنامه چهارم توسعه. بیمارستان. 1391; 11 (3) :53-60

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-22-fa.html


1- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم
4- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (6056 مشاهده)
زمینه و هدف: طولانی بودن دوره وصول مطالبات سبب اختلال در پرداخت های پرسنلی، داروئی و تسهیلات مراکز تحت پوشش و نهایتا تاثیر منفی بر نحوه ارائه خدمات می گردد. در شرایط اقتصاد فعلی، توجه به نقدینگی و ارزش فعلی آن در انجام فعالیت های اقتصادی و کاهش دوره وصول مطالبات از اهمیت به سزائی برخوردار است. این مطالعه به منظور تعیین متوسط دوره وصول و گردش مطالبات بیمارستان از سازمان های بیمه ای انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1389 در بیمارستان کامکار دانشگاه علوم پزشکی قم طی سال های 1384 تا 1388 انجام شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش از برگه های اطلاعاتی خودساخته پژوهشگران استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری از واحد بایگانی مالی در نرم افزار excel وارد گردیده و با استفاده از آزمون های نقدینگی تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در طول برنامه چهارم توسعه در بیمارستان مورد مطالعه، گردش مطالبات به تدریج روند نزولی داشته و برعکس دوره وصول مطالبات از روند فزاینده برخوردار بوده است. بیشترین صورتحساب ارسالی و وصولی در طی دوره مطالعه به سازمان بیمه خدمات درمانی و کمترین آن به سازمان بیمه نیروهای مسلح مرتبط بود. وضعیت نسبت های مالی دلالت بر شرایط نامطلوب و رو به وخامت اکثر شرکت های بیمه ائی طرف قرارداد با بیمارستان در پرداخت تعهدات خود بوده است.
نتیجه گیری: دوره وصول مطالبات بیمه ائی بیمارستان مورد مطالعه از میزان متداول آن فاصله زیادی گرفته و نیاز به بررسی و مداخله جدی در سطح کلان تصمیم گیری دارد. در این مطالعه متوسل شدن به اهرم های قانونی در طول برنامه چهارم تاثیر خاصی بر بهبود روند باز پرداخت بیمه ها به بیمارستان منتخب نداشته است، بنابراین اقدام عملی سیاست گذاران به این مهم مورد انتظار است.

متن کامل [PDF 1201 kb]   (1491 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb