دوره 17، شماره 2 - ( 6-1397 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 97-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jafaei B, Nazarimanesh L, hajinabi K. Relationship between Information Technology Capabilities and Responsiveness in Baharlo Hospital of Tehran. jhosp. 2018; 17 (2) :97-104
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5911-fa.html
جفائی بهاره، نظری منش لیلا، حاجی نبی کامران. رابطه قابلیت های فناوری اطلاعات با پاسخگویی بیمارستان بهارلو تهران. بیمارستان. 1397; 17 (2) :97-104

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5911-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد تهران،تهران، ایران (* نویسنده مسوول)، آدرس الکترونیکی: l_nazary@yahoo.com nazarimaneh@rbiau.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد تهران،تهران، ایران
چکیده:   (287 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخگویی به‌عنوان یکی از اهداف اصلی نظام سلامت برای سیاست­گذاران و مدیران موضوع بسیار مهمی است. قابلیت­های فناوری اطلاعات عملکرد سازمان را در مواردی چون پاسخگویی به مشتری را تحت تأثیر قرار می­دهد و مدارج بالاتر کسب‌وکار آن را فراهم می­کنند. هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه قابلیت­های فناوری اطلاعات با پاسخگویی بیمارستان بهارلو تهران بود.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر ازلحاظ روش از نوع توصیفی- پیمایشی و ازلحاظ هدف کاربردی بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه بود. نمونه آماری پژوهش 248 نفر از کارکنان در ارتباط با فناوری اطلاعات بخش­ها و 381 نفر از بیماران 26 بخش منتخب بیمارستان بهارلو بود که به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده­های این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های پیرسون و رگرسیون تحلیل شد.
نتایج: مطابق یافته­های پژوهش مقدار پاسخگویی کلی بیمارستان در سطح بالاتر از متوسط (میانگین 3.82) و مقدار قابلیت فناوری اطلاعات بیمارستان در سطح متوسط (میانگین 3.07) بود. مطابق نتایج آزمون رگرسیون در سطح اطمینان 95 درصد (خطای کمتر از 5 درصد) قابلیت فناوری اطلاعات با ابعاد معماری فناوری اطلاعات (020/0 =p)، زیرساخت فناوری اطلاعات(004/0 =p) ،منابع انسانی فناوری اطلاعات (001/0 p<) و منابع ارتباطی فناوری اطلاعات (001/0 p<) با پاسخگویی بیمارستان بهارلو ارتباط مثبت داشت.
نتیجه­گیری: ارتباط مثبت تمامی ابعاد و کل قابلیت فناوری اطلاعات با پاسخگویی بیمارستان گویای آن است که قابلیت فناوری اطلاعات همانند دیگر صنایع امروزی در بیمارستان­ها به‌عنوان یک شایستگی کلیدی مطرح است . بنابراین واضح است که مدیران بیمارستان­ها بایستی به ارتقاء این شایستگی کلیدی جهت بهبود پاسخگویی در بیمارستان تحت مدیریت خود توجه جدی داشته باشند.
 
متن کامل [PDF 668 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ی اصیل | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Journal of Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb