دوره 15، شماره 4 - ( 10-1395 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 57-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohsari M, Mohebbi B, Sadeghi R, Tol A, Rahimi Forooshani A. Assessing the Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model in Improving Standard Precautions Adherence to Prevent Needlestick among Clinical Staff of Hospitals. jhosp 2017; 15 (4) :49-57
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5675-fa.html
کوهساری منیره، محبی بهرام، صادقی رویا، طل آذر، رحیمی فروشانی عباس. بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در بهبود تبعیت از احتیاطات استاندارد در پیشگیری از نیدل استیک کارکنان بالینی شاغل در بیمارستان . بیمارستان. 1395; 15 (4) :49-57

URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5675-fa.html


1- دانشجوی دوره شبانه کارشناسی ارشد آموزش بهداشت ، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- استادیار، مرکز تحقیقات مداخلات قلبی عروقی، مرکز آموزشی ، درمانی و تحقیقاتی قلب شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشیار، گروه آموزش بهداشت وارتقاء سلامت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، sadeghir@tums.ac.ir
4- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت و MPH، گروه آموزش بهداشت وارتقاء سلامت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (9027 مشاهده)

زمینه وهدف : باتوجه به اهمیت رعایت احتیاطات استاندارد در پیشگیری از  آسیب های ناشی از  نیدل استیک و سلامت کارکنان درمانی ، این  مطالعه باهدف تعیین میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی دربهبود تبعیت از احتیاطات استاندارد در نیدل استیک درکارکنان بالینی حرفه ای  دو بیمارستان "شهدای یافت آباد " و "غیاثی" انجام شد .

مواد و روش ها : این پژوهش ، یک مطالعه مداخله ای دوگروهی بود. جامعه مورد مطالعه تعداد90 نفراز کارکنان بالینی حرفه ای  بیمارستان شهدای یافت آباد  به عنوان گروه مداخله و 90 نفر از بیمارستان غیاثی به عنوان گروه مقایسه به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، سوالات سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و سوالات عملکرد را تکمیل نمودند. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.

نتایج: قبل از مداخله بین دوگروه از نظر متغیرهای دموگرافیک ، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد تفاوتی نداشت. بعد از مداخله، سازه های شدت درک شده ، حساسیت درک شده ، موانع درک شده ، خود کارآمدی و عملکرد درگروه مداخله از نظر آماری تغییر معنا دار نشان داد ( 05/0p<) که بیانگر تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بود.

نتیجه گیری: آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی ، می تواند با افزایش سطح آگاهی ، دانش ، ایجاد توانمندی و خودکارآمدی در کارکنان بالینی پاسخگوی نیاز افراد باشد تا احتیاطات استاندارد را رعایت کنند

متن کامل [PDF 826 kb]   (2675 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه ی موردی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1395/3/3 | پذیرش: 1395/5/23 | انتشار: 1395/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیمارستان می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb